متمم بودجه شهرداری، آتشی در خرمن بودجه مصوب شورا

متمم بودجه شهرداری، آتشی در خرمن بودجه مصوب شورا

admin ۰

@&@@@@:

متمم بودجه شهرداری در چشم برهم زدنی تصویب شد

اندر حکایت این روزهای شورای اسلامی شهر می توان تحلیل ها و تفسیرهای مختلف کرد از موافقین شهردار تا مخالفین که نتوانسته اند نظرات و طرح های خود را برای رضایت موکلین خود و توسعه مدنظرشان پیاده کنند.

تصویب بودجه شهرداری و به تازگی متمم بودجه عمق اختلافات شورا و شهرداری یا بهتر بگوبیم اقلیت شورا را نشان داد.

در قانون اساسی اختیارات و وظایفی برای شورای اسلامی شهر مشخص شده است از جمله این وظایف انتخاب شهردار برای مدت زمان چهار سال است. اعضای شورا موظفند  در این مدت بر کار شهردار نظارت کنند و در راستای بررسی و شناخت کمبودها، نيازها و نارسايي های اجتماعی، فرهنگی،آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی  و تهيه طرح ها و پيشنهادات اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در جهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول پیگیری های لازم را داشته باشند.

همچنین اعضای شورای اسلامی شهر به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی می توانند در صورت نقص بر کار شهردار از وی سوال کنند .  

بودجه پیشنهادی شهرداری سبزوار در انتهای سال جهت تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال می گردد. اعضای شورا موظفند قبل از تصویب نهایی تک تک بندها و تبصرهای بودجه را مطالعه و در جهت تصویب آن اقدام کنند، چرا که شهرداری اقدامات خود را در طول سال براساس بودجه مصوب اجرائی می سازد. در زمان تصویب بودجه وظیفه شورائیان است که از شهردار سوال  کند.

 

 

و اما متمم بودجه اهمیت بسیار زیادی از اصل بودجه دارد. در متمم بودجه مشخص می شود که شهرداری تا چه اندازه توانسته براساس بودجه مصوب شده حرکت کند، کدام پروژه های عمرانی انجام و کدام طرح ها نادیده گرفته و اجرائی نشده و در مجموع به جزئیات بودجه در متمم پرداخته می شود و شهرداری باید پاسخگوی بودجه یک ساله خود باشد.

شهردار در جلسات علنی و رسمی شورای اسلامی شهر در جهت پاسخگویی نقش موثر و تعیین کننده ای دارد، اما متاسفانه اکثر جلسات علنی شورا با غیبت شهردار مواجه است و به قول شخص شهردار حضور در جلسات باید دلی باشد و تمایلی به حضور او در شورا دیده نمی شود و از همه مهمتر چون قاطبه اعضای شورا با شهردار همراه هستند و حمایت بی چون و چرایی از شهردار دارند، وی نگرانی از باب غیبت متداول خود در جلسات رسمی ندارد و همین امر سبب شده تا منتخبین مردم در پارلمان محلی که 7 نفر همراه و حامی شهردار و 2 نفر مخالف عملکردش هستند، رودر روی هم قرار گرفته و ریشه همین اختلافات که دودش فقط به چشم مردم می رود باعث شده تا  برنامه های اقلیت شورا در نطفه خاموش و یا در صورت تصویب اجرائی نشود.

متاسفانه رویه حمایت اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر از شهردار سبب شده تا وی حریم امنیتی برای خود در شورا متصور شود و پاسخگوی سوالات نباشد. بطوریکه بسیار دیده ایم که  اعضای موافق با شهردار بجای دفاع از حقوق مردم و کار کارشناسی شده در برابر هر طرح و برنامه مخالفان که در اقلیت هستند ایستاده و به همین دلیل شهردار نگرانی از این باب ندارد. در صورتی که شورائیان موظفند به عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی پیگیر مشکلات مردم و بررسی اهمال کاری شهردار باشند، نه اینکه در جبهه تقابل با یکدیگر قرار گرفته و عملا به جای اینکه نماینده مردم در شورا باشند نماینده شهردار در شورا شده اند.

متاسفانه این دو دستگی که ریشه در مسائل شخصی و سلیقه ای دارد و بی توجهی شهردار به نظرات وکلای مردم را نیز به همراه دارد باعث شده تا آسیب جدی به عملکرد و رویه پارلمان محلی وارد شود.  

از جمله موارد قابل بحث، بودجه شهرداری و متمم آن است. شهرداری بودجه پیشنهادی خود را در اسفندماه جهت تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد. بالغ بر 6 جلسه با تایم زمانی 300 دقیقه و بیشتر در شورا، بررسی و تبادل نظر بین اعضاء انجام و در نهایت با  نظر اکثریت به تصویب و به کمیته انطباق ارسال گردید.

و اما بررسی متمم بودجه که نقشه راه شهرداری است جلسه ای با  حضور 7 عضو شورا و نمایندگان شهردار برگزار شد. تعداد 5 نفر(خانم بخشی و آقایان: بروغنی، ارغیانی، فروغی، آرمین) از همان ابتدای جلسه موافقت خود را با متمم بودجه اعلام و دو نفر از اعضا (آقایان کل میشی و پسندیده) سختگیری زیادی نسبت به متمم بودجه داشتند.  

در راستای ماده 28 آیین نامه مالی، شهرداری اعتبارات مصوب در بودجه را برای هر یک از مواد هزینه یا فعالیت های داخل در یک وظیفه می تواند 10 درصد تقلیل یا افزایش دهد .

بودجه مصوب شده شهرداری در سال گذشته مبلغ 297میلیارد تومان و متمم آن 212 میلیارد تومان است. با بررسی متمم بودجه مشخص می شود که شهرداری 85 میلیارد تومان (30 درصد) در بودجه مصوب کسری دارد که این برخلاف قانون است.

 

در متمم بودجه اشاره به درآمدهایی شده که اتوماتیک وار به حساب شهرداری وارد شده است.  

• وام های دریافتی 7 میلیارد تومان

• فروش اموال منقول و وغیر منقول 17 میلیارد  و 500 میلیون  

• درامدهای سررسید شده  حاصل از سالها قبل 47 میلیارد تومان

• درآمد غسالخانه و گورستان 4 میلیارد تومان

• درآمد حاصل از پارکینگ و پارکومترها 800 میلیون تومان

• کمک بلاعوض دولت(کلیه اعتبارات عمرانی ملی و استانی) یک میلیارد و 500 میلیون  

•  عوارض وصولی از سایر موسسات( بند الف ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده) 30 میلیارد

• عوارض بر ساختمان ها و اراضی 8 میلیارد و 300 میلیون تومان

• عوارض بر ارتباطات و حمل و نقل 2 میلیارد و 500 میلیون

• عوارض بر پروانه های کسب و فروش و خدمات یک میلیارد تومان

•  سهم شهرداری ها از عوارض  وصولی متمرکز موضوع تبصره 2 ماده قانون مالیات بر ارزش افزوده 6 میلیارد تومان

• جرائم کمیسیون ماده صد 55 میلیارد تومان

• جریمه حذف پارکینگ 2 میلیارد تومان

• جرائم متعلقه از تاخیر پرداخت عوارض یک میلیارد و 200 میلیون تومان

• درآمد حاصل از تغییر کاربری یک میلیارد

• درآمد ناشی از بهای خدمات شهرداری شامل درآمد حاصل از پسماند 13 میلیارد و 500 میلیون تومان و  

• و ...  

 

این درآمدها در بودجه 98 به آسانی و سهل الوصول به حساب شهرداری واریز می شده است، اما سهم شهرداری سبزوار در ایجاد منابع درآمدی پایداری در بودجه 98 به چه اندازه بوده است؟

با بررسی دقیق متمم بودجه مشخص می شود که شهرداری سبزوار، هیچ منبع درآمدی را برای شهر ایجاد نکرده و خلاف ضوابط  مصوب شده شورا عمل نموده است.

از دیگر نقایصی که در متمم بودجه وجود داشت، مصوباتی است که مبلغ برای آن تعریف شده اما در جهت اجرای آن توسط شهرداری هیچ اقدامی انجام نشده؛ و منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر،  در این باره هیچ توضیحی از شهردار بابت این اعمال کاری که در بودجه داشته  نکردند؛ که از جمله این موارد می توان به :

• ایجاد باغ بازار به مبلغ 2 میلیارد و 200 میلیون تومان  

• جداره سازی خیابان اسرار 200 میلیون تومان

• بهسازی معابر کوی گلستان 300 میلیون تومان

• پارک گردشگری دهراز 4 میلیارد تومان

•  نصب 10 دستگاه هیدارنت 40 میلیون تومان

• خرید نردبان هیدرولیک 500 میلیون تومان

•  خرید ماشین آلات آتش نشانی 300 میلیون تومان

• جابه‌جایی تاسیسات شهری 250 میلیون تومان

• امتداد همت تا کمربند شمال 300 میلیون  

• اجرای کمربند شمال غرب 3 میلیارد

•  اجرای تقاطع ابریشم 1 میلیارد

• رینگ محیطی کلاته سیفر 200 میلیون

• برچیدن دیوار جایگاه نماز و تکمیل آیلند باهنر 450 میلیون

• جدول گذاری خیابان سیادتی 250 میلیون

•  پیاده راه قصبه 400 میلیون

•  آیلند خیابان مولوی و حافظ 250 میلیون

•  اجرای آیلند خیابان دانشگاه تا کمربند شمال 150 میلیون

•  بهسازی راه دسترسی به محل دفن بهداشتی زباله ها 300 میلیون

• راه اندازی خط تفکیک و پردازی مکانیزه کمپوست 400 میلیون

• ادامه تملک خیابان رازی 11 به مبلغ 500 میلیون.

 

و اما مواردی که در بودجه یا مبلغی برای آن تعریف نشده و شهرداری در این امورات هزینه کرده به شرح زیر است :

• نورپردازی میادین و آیلندها و پارک ها 630 میلیون تومان

• حفر و تجهیز چاه در پارک های محله ای 50 میلیون تومان

• تکمیل تالار رستوران باغ ایرانی مبلغ مصوب در بودجه 200 میلیون و هزینه شهرداری یک میلیارد و 500 میلیون تومان

•  تعمیر و نگهداری مجموعه ورزشی ناوی مبلغ مصوب 300 میلیون  و هزینه شهرداری 800 میلیون تومان

• تعویض تابلو معابر مبلغ مصوب 20 میلیون و هزینه شهرداری 80 میلیون تومان

• بازپیرایی میادین شهری مبلغ مصوب 200 میلیون و هزینه شهردرای 300 میلیون .

 

کسری 30 درصدی بودجه 98 نشان داد که  شهرداری خلاف ضوابط  مصوب شده شورای اسلامی شهر عمل کرده است.

این سوال مطرح است؛ آیا اعضای مدافع متمم بودجه شهرداری آنرا مطالعه کرده اند؟! اگر مطالعه ای بوده چرا در حد یک جمله در دفاع یا نقد از متمم بودجه بیان نکردند؟!

 

به لحاظ اینکه متمم بودجه با اصل بودجه تفاوت زیادی داشت و بسیاری از مصوبات از جمله؛ کوی گلستان، تقویم فرهنگی،  و ده ها طرح علیرغم اینکه بودجه ای برای آن تعریف شده توسط شهردار  نادیده گرفته شده. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر  در واکنش به این متمم، اقدام به آتش زدن آن کرد. متاسفانه رسانه های حاضر  در جلسه به علت اصلی این اقدام‌ نپرداخته و به حواشی دامن  زدند و  از اصل موضوع  غفلت کردند.