رویکرد شورای پنجم، حل بخشی از مشکلات فرهنگی شهر

رویکرد شورای پنجم، حل بخشی از مشکلات فرهنگی شهر

ذبیح الله آرمین در جلسه ای که ویژه هفته مدارس و مدارس غیر انتفاعی که با حضور رئیس آموزش و پرورش و مدیران مدارس غیر انتفاعی ور محل سالن جلسات شورا  برگزار شد افزود: امروز آموزش و پرورش یکی از مهمترین مراکز تربیتی و توسعه و رشد هر کشوری در زمینه های مختلف است اگر تاریخ آموزش و پرورش و رشد و توسعه کشورها را بررسی کنیم بحث مهمی که در تعلیم و تربیت کشورها خواهیم دید توجه آنها به رویکرد غیر انتفاعی و سازمان های غیر دولتی است.

admin ۰

رویکرد شورای پنجم، حل بخشی از مشکلات فرهنگی شهر

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: رویکرد دوره پنجم شورا، حل بخشی از مشکلات فرهنگی شهر است.

ذبیح الله آرمین در جلسه ای که ویژه هفته مدارس و مدارس غیر انتفاعی که با حضور رئیس آموزش و پرورش و مدیران مدارس غیر انتفاعی ور محل سالن جلسات شورا  برگزار شد افزود: امروز آموزش و پرورش یکی از مهمترین مراکز تربیتی و توسعه و رشد هر کشوری در زمینه های مختلف است اگر تاریخ آموزش و پرورش و رشد و توسعه کشورها را بررسی کنیم بحث مهمی که در تعلیم و تربیت کشورها خواهیم دید توجه آنها به رویکرد غیر انتفاعی و سازمان های غیر دولتی است.

وی اظهار کرد: یونسکو در ۶۰ سال قبل برای نخستین بار مسیر آموزش و پرورش و فعالیت های یادگیری را برای کل جهان در چهار هدف تدوین کرد.

آرمین گفت: در ۷ دهه قبل مهمترین مشکل کشورهای پیشرفته نبود نیروی متخصص،  بحث بیسوادی و نبود مراکز پرورشی و فرهنگی بود که توجه خود را بر روی تربیت نیروی انسانی متمرکز کردند.

بطوریکه هدف نخست باسواد کردن و تربیت نیروی انسانی، هدف دوم آموزش برای انجام دادن کار، هدف سوم آموزش و زندگی کردن و هدف چهارم آموزش باهم زندگی کردن  مهمترین اهداف یونسکو بود. اما مشکل امروز کشورهای پیشرفته بحث بیسوادی و نبود نیروی متخصص نیست بلکه مشکل بحث بحران اجتماعی خانواده هاست. بنابراین از ۳۰ سال گذشته  تغییراتی در رویکرد آموزش و پرورش و تغییر در محتوای کتب درسی توسط یونسکو بوجود آمد و به این نتیجه رسیدند که مدرسه تنها مکان یادگیری نیست و مهارت ها را خانواده می تواند به بچه ها آموزش دهد به این طریق که بچه ۵ ساعت در مدرسه و ۱۹ ساعت در محیط خانواده است پس تعلیم ابتدا در خانه و بعد در مدرسه اتفاق می افتد و به  چگونگی لذت بردن از زندگی، خود مراقبتی، اخلاق مداری، ارزش های انسانی و ...دست پیدا می کند. 

اشتغال ۱۷۰۰ نیرو در مدارس غیر انتقاعی سبزوار حسن محرابی رئیس آموزش و پرورش سبزوار ادامه داد: در دوره ای که ایجاد یک شغل میلیون ها تومان هزینه در بر دارد  مجموعه های فرهنگی در سبزوار فعال هستند  که ۱۷۰۰ نفر  نیرو را به کار گمارده اند .

وی با اشاره به تحصیل ۱۱ هزار نفر دانش آموز در مدارس غیر دولتی اظهار کرد: سرمایه گذاری در حوزه فرهنگی بهترین نوع سرمایه گذاری است این افراد می توانستند سرمایه خود را به کار اقتصادی به کار گیرند اما سختی کار فرهنگی را به حوزه اقتصادی ترجیح دادند که این فرهنگ معنویت توسعه باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر سبزوار  مشارکت خوبی در جذب و نگهداشت خیرین با آموزش و پرورش داشته اعلام کرد: زمانی که شورای شهر از خیر مدرسه ساز تقدیر می کند این نگاه هر کجا برود مجدد به سبزوار باز می گردد. این مشارکت مردمی را بیش از باید جدی گرفت.

محرابی افزود:  اگر مشارکت مدارس غیر انتفاعی در شهرستان نمی بود مدارس باید دو شیفته می شدند همچنین نیروهای کارآمد و مستعد باید فضای خوبی برای کار داشته باشند که مدارس غیر انتفاعی این فضا را به خوبی فراهم آورده اند.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته مدارس غیر انتفاعی آنچنان که باید گسترش نیافته است گفت:  این موضوع به دلیل تائید نشدن  ساختمان های آموزشی است که به پایان کار نیاز دارد.

مشکل دیگر بحث استقرار مدارس در کوچه های ۸ تا ۱۰ متری  است. هر چند  آموزش و پرورشاز استقرار مراکز در کوچه های شش متری جلوگیری کرده اما در کوچه های با عرض بالا هنوز شکایات اهالی را داریم که اگر این امر نادیده گرفته شود بازکردن مدارس غیر انتفاعی و توسعه اینگونه فضاها با مشکل مواجه خواهد شد.

در ادامه جلسه خانم امامی قدیمی ترین مدیر مراکز پیش دبستانی  در سبزوار   گفت:  سالهاست  در حوزه آموزش کودک فعالیت و اعتقاد دارم  هر کاری از طریق مراکز پیش دبستانی می توان انجام داد  امروزه در حهان کودک صحبت می کند و مهمترین  پیام ها را کودکان  به دنیا منتقل می کنند.

وی به پاره ای از مشکلات مراکز پیش دبستانی اشاره کرد و افزود: در بازدیدهایی که از مراکز صورت می گیرد مدیران ناراحت هستند که مرکز آنها مجوز نوسازی ندارد. آموزش و پرورش تاکید بر این دارد که مراکز مجوز نوسازی بگیرند و چون این مجوز به ساختمان های که تا پایان سال ۷۳ است تعلق نمی گیرد مدیران نمی دانند که به کجا مراجعه کنند  که این دغدغه بر آموزش پیش دبستانی ها تاثیر می گذارد.

امامی اظهار کرد:  مشکل بعدی مربوط به قبوض آب است که رقم بالایی دارد و پرداخت آن از توان مراکز خارج است تاکنون بارها برای این مشکل به شرکت آب و فاضلاب مراجعه کرده ایم که شرکت اعلام می کند که تنها راه حل تجاری کردن ساختمان  است که صاحبان ملک حاضر نیستد ساختمان مسکونی خود را تجاری کنند.

وی با بیان اینکه  شورای اسلامی شهر می تواند برنامه های ویژه ای  برای کودکان در سطح شهر داشته باشد گفت: اما تعداد پارک های ویژه کودک در سبزوار محدود است و تنها پارک مورد استفاده پارک قصبه است که البته در این مکان نیز  جای خالی رستوران کودک برای بحث تغذیه کودکان خالی است.

مدیر مراکز پیش دبستانی سبزوار اظهار کرد:  هنوز کتابخانه و تماشا خانه ای ویژه کودک در سبزوار ایجاد نشده است حتی خیابانی به اسم کودک نداریم.

جلیلی مدیر مرکز غیر انتفاعی متوسطه اول نیز ادامه داد: بچه ها در سنی هستند که به استقلال می رسند اما نیاز است خانواده همراه فرزند باشد  مورد ویژه ای که چند سال گذشته در سبزوار ایجاد شد. اختصاص مکانی برای  ورزش بانوان برای کاهش آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شد اما این مکان امروز تبدیل به مکان آسیب شده و اهدافی که دیروز متولیان امر برای آن در نظر گرفتند امروز به علت بی نظارتی سبب ایجاد آسیب های جدی شده است. 

وی افزود:  بیشتر کارگاه های آموزشی  در حیطه آموزش نظری انجام می شود که معمولا دانش آموزان مدارس از این کارگاه ها استفاده می کنند اگر این کارگاه ها عمومی تر و به صورت همایش  برگزار شود طیف وسیعی از جامعه را در بر می گیرد. 

جلیلی به بحث تکراری بودن فضاهای سبز سبزوار و آلمان ها نیز اشاره کرد و گفت: لازم است شورای شهر تمهیداتی برای اینگونه فضاهای شهری که در  راستای شور و نشاط شهروندی است انجام دهد.

مدیردبستان غیر انتفاعی سبزوار نیز ادامه داد:مجموعه مدارس غیر انتفاعی به لحاظ اینکه مستاجر هستند در بحث تامین فضای آموزشی مشکل دارند اگر رایزنی صورت گیرد که زمین به مراکز واگذار شود ساخت و ساز را خود مراکز پرداخت خواهند کرد. با این کار هم به پیشرفت مدارس غیر انتفاعی کمک خواهد شد و هم برنامه های آموزش و پرورش اجرایی می گردد.

بحث دیگر جدا از کار آموزشی مدارس، برگزاری همایش هایی است که در فرهنگ جامعه اثرگذار است برگزاری این برنامه ها نیازمند اطلاع رسانی است که اجاره تابلوهای تبلیغاتی هزینه بالایی در بر دارد شورا و شهرداری می تواند در این زمینه کمک حال مدارس باشد.

وی همچنین خواستار حمایت از سرمایه گذار در حوزه آموزشی شد.

بهروزی مدیر تمرکز غیر انتفاعی از حوزه متوسطه نظری نیز گفت: یکی از رسالت های آموزش و پرورش بحث آموزش شهروندی است که متاسفانه مدارس ما در بحث شهروندی شکل نگرفته که نیاز استبه این مقوله بیشتر پرداخته  و به مدارس منتقل شود.

وی افزود: در مدارس متوسطه دو کتاب محیط زیست و جغرافیا تدریس می شود که بهتر است  دانش آموز به صورت عملی  در جریان موضوعاتی چون پسماند و تصفیه فاضلاب قرار گیرد این امکانات در سبزوار فراهم است ولی امکان بازدید از این زیرساخت ها اغلب با مشکل مواجه می شود.

پسندیده مدیر آموزشگاه زبان خارجه سبزوار نیز گفت:  کسب رتبه های علمی بالا از مراکز آموزشی مورد مباهات روسای آموزش و پرورش است انتقادی که بنده دارم چرا فکر می کنید این خروجی ها از مدارس دولتی است پس سهم آموزشگاه های غیر انتفاعی کجاست؟

وی افزود: موضوعی که در اهم  موضوعات قرار دارد کاربری مراکز غیر دولتی است  مکان های تحت اختیار مراکز یا مسکونی هستند و یا تجاری نیستند و اینکه مشخص نیست فعالیت آموزشی در مراکز غیر دولتی تجاری است یا نه، که در دیوان عالی منتج به نتیجه واحد نشده است. 

پسندیده ادامه داد: هر پرونده تخلفی که به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده شود رای به تعطیلی مراکز می دهند لذا تنها راه حل  تفاهم با شهرداری است آموزش و پرورش نیازمند  مراکز غیر انتفاعی و آموزشگاه های زبان خارجه است همه در بحث فضاهای آموزشی مشکل داریم اما واقعیت این است که گزینه بهتر نداریم.

علی اصغر محمدی عضو شورای اسلامی شهر سبزوار  ادامه داد: در طرح تفصیلی بسیاری از مشکلات مراکز غیر انتفاعی حل خواهد شد. 

وی افزود: در بحث فضای سبز  شهر آنطور که انتظار شهروندان است عقب هستیم اما مقرر شده  تا الگویی در آرایش درختان سطح شهر رخ دهد در شورای پنجم بحث باند فضای سبز کمربند شمال از جمله اقدامات مهم است در ابتدا فقط ۱۵ متر فضای سبز در این باند در نظر گرفته شده بود که با پافشاری شورای اسلامی شهر به ۱۱۰ متر افزایش  در طول ۶ کیلومتر رسید.

محمدی گفت:  از دیگر اقدامات در حال جریان  ایجاد باند دوچرخه و پیاده راه است هدف ایجاد انگیزه  برای مردم است تا با آسودگی فرزندان خود را در محلی که ویژه  این کار است ببرند . این طرح تمام شهر را در بر خواهد گرفت.

وی اجرای طرح ها را در گرو تامین نقدینگی دانست و افزود: شهروندان شهر را جدا از خود نبینند شهرداری موظف به اجرای بهترین طرح ها در سطح شهر است و شهروندان نیز وظیفه نگهداری  دارند که اگر این ارتباط بین شورا، شهرداری و شهروند ایجاد شود قطعا شهر خدمات به نحو احسن اجرایی می گردد.

محمدی گفت: متاسفانه میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارضات ۲۵ الی ۳۰ درصد است شهر با مردم آن در گردش است اگر بهای خدمات توسط مردم پرداخت نشود قطعا شهرداری برای ارائه خدمات با مشکل نقدینگی  مواجه خواهد شد و مجبور می شود برای تامین هزینه های خود به سمت تراکم فروشی و کمیسیون ماده ۱۰۰برود.

فروغی دیگر عضو شورای اسلامی شهر نیز ادامه داد:  موسسین و مدیران مدارس غیر انتفاعی  برای ارتقای علمی و آموزشی مراکز خود  از آبرو و سرمایه خود می گذرند تا بهترین نتایج را  کسب کنند آموزش و پرورش  برای حمایت از این مراکز در گذشته  بسته های حمایتی را برای مدارس در نظر گرفته بود که سال به سال از این خدمات کاسته شد و به جای کمک به اینگونه مراکز فشار روی آنها ایجاد کرد.

فروغی با اشاره به طرح راکع افزود: در این طرح آموزش و پرورش با معرفی دانش آموزان مستعداما مستضعف به مدارس غیر انتفاعی با در اختیار گذاشتن دو دبیر  کمک حال مراکز بود که متاسفانه این طرح نیز  برداشته شد.

وی افزود: مدارس به دنبال ارائه طرح علمی و جامعی باشند تا از طریق ماده ۱۶ و ۱۷ شورای اسلامی شهر بتواند اعتباراتی را جذب کند و  در اختیار مدارس غیر انتفاعی قرار دهد.

فروغی اظهار کرد: مراکز تلاش کنند تا توانمندی ها و وضعیت آموزشی خود را به نحوی مدیریت کنند تا مردم ترغیب شوند از اینگونه مراکز آموزشی برای تحصیل فرزندانشان استفاده کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار:

طرح ۱۴ طرحی سازنده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار  گفت : 

یکی از دغدغه های شورای  اسلامی در دوره پنجم  بحث آسیب های اجتماعی  است که طرح ۱۴طرحی سازنده در پیشگیری  از آسیب هاست که در  دوره پنجم شورای اسلامی شهر مورد توجه جدی قرار گرفته است.

ذبیح الله آرمین  افزود: بنا است با اجرای این طرح بار سنگینی که در حوزه آسیب های اجتماعی بر دوش آموزش و پرورش است کمتر شود که در همین راستا  تفاهم نامه ای بین آموزش و پرورش و شهرداری با نظارت شورای اسلامی شهر تدوین شده و به دلیل اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است در طرح ۱۴ برگزاری کارگاه آموزش شهروندی، برگزاری همایش های گسترده در سطح شهر و ایجاد مراکز مشاوره از جمبه موضوعاتی است که در طرح گنجانده شده است

وی با بیان اینکه در حوزه آسیب های اجتماعی تمام ارگان ها و سازمان ها مسئولیت دارند، اظهار کرد: متاسفانه اکثر نهادهای زیربط در این موضوع مهم خود را کنار کشیده اند و آموزش و پرورش باید جور همه را متحمل شود بنابراین باید رویکرد مدیریت شهری عوض شود و همه برای کاهش آسیب ها تلاش کنند.

آرمین در پاسخ به دغدغه های که مدیران مدارس غیر  انتفاعی  گفت: تمامی مشکلات بررسی  می شود و سعی بر تعامل با تمامی این مراکز آموزشی است. در بحث پایان کار ساختمان های آموزشی، تائید نهایی با سازمان نوسازی است در صورتی که مشکل به شهرداری برگردد  موضوع پایان کار ساختمان ها را از طریق شورای اسلامی شهر حل و فصل خواهیم کرد. 

همچنین شهرداری در کمیسیون ماده ۱۰۰  هیچ دخل و تصرفی ندارد و کمیسیون مجزایی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار ادامه داد: درخصوص قبوض آب مراکز که مورد گلایه مدیران مدارس است اگر افزایش تعرفه، قانونی و توسط وزارت نیرو باشد که خارج از دست شورا است. اما اگر این افزایش درون شهرستانی باشد که با تعاملاتی که با شرکت آب و فاضلابداریم موضوع  را حل خواهیم کرد.

وی افزود: بحث پسماند مدارس نیز طبق مصوبه شورای اسلامی تعیین شده و  تمامی مدارس را در بر می گیرد که در جلسه ای این موضوع نیز مورد بررسی اعضای شورا قرار خواهد گرفت.

آرمین اظهار کرد : در خصوص تامین فضای آموزشی درخواست مدیران واگذاری زمین است که  ۱۰ درصد این موضوع  به شورای اسلامی شهر و مابقی به راه و شهرسازی برمی گردد.

در خصوص تابلوهای تبلیغاتی با شهرداری صحبت خواهد شد و بحث بازدید از مراکز پسماند و هر فضای دیگری که در حیطه اختیارات شهرداری باشد استقبال خواهد شد.

آرمین در پایان گفت: به لحاظ محدودیت زمان شاید مدیران مدارس  غیر انتفاعی نتوانند حضوری به شورا مراجعه کنند بهتر است مراکز سه نماینده از بین خود انتخاب و رابط بین  شورا و مدارس باشند تا از این طریق مشکلات آنها به نحوی به ما گزارش شود تا برای حل آن چاره اندیشی صورت گیرد.